מה זה ריפל

המטבע ריפל הציג צמיחה אדירה בשנה האחרונה, וכרגע נמצא במקום הרביעי ברשימה, אחרי ביטקוין, אתריום וביטקוין קאש, עם שווי שוק של 8.8 מיליארד דולר הפונקציה של ריפל שונה בתכלית מזו של הביטקוין והאיתריום. בעוד שהאיתריום מתמקד בחוזים חכמים  ריפל מתמקד בהצעת פתרונות למערכות תשלום

קצת היסטוריה

ריפל הוקמה בעיר ונקובר בשנת 2004, ע"י ריאן פוגר, ונקראה בתחילת דרכה RipplePay. המטרה העיקרית בהקמתה, הייתה ליצור מערכת מוניטרית מבוזרת שתספק אפשרויות תשלום מאובטחות בין חברי קהילה מקוונת. בשנת 2012, כריס לארסן וג'ד מקלאב, אימצו את הרעיון של פוגר והקימו את חברת OpenCoin (שבהמשך שינתה את שמה ל-Ripple Labs Inc) שפיתחה את הפרוטוקול XRTP ומטבע ה-XRP של ריפל שאנחנו מכירים היום. במהלך שנות פעולותיה, ריפל חתמה שיתופי פעולה מרשימים ומבטיחים, החל מגיוס ראשוני ע"י קרנות הון סיכון מהמובילות בעולם ביניהן: Google Ventures, Pantera  ו- Andreessen Horowitz,וכלה בשיתופי פעולה עם מעל 100 מוסדותפיננסים מובילים ביניהם: הבנק הגדול ביותר ביפן The Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ, BTMU)), Bank of America, UBS וחברת האשראי "אמריקן אקספרס", שההודעה על שיתוף הפעולה עמה ב-16.11, הוביל לזינוק של כ-20% במטבע של ריפל באותו יום.

אז מה זה בעצם ריפל? הכירו את הפרוטוקול

ריפל הוא פרוטוקול (ולא מטבע) מבוזר של קוד פתוח המבוסס על טכנולוגיית ה- P2P, שמטרתו להוות תשתית ניטרלית לעסקאות בנקאיות. הפרוטוקול מאפשר מסחר של כל דבר בעל ערך לרבות סחורות, מטבעות פיאט ומטבעות דיגטליים. כלומר, בשונה מהביטקוין, למשל, ריפל מציעה תשתית. הפרוטוקול של ריפל מבוסס על אלגוריתם שמחשב את שער החליפין הזול ביותר עבור הלקוח. כך למשל, אם נרצה להמיר דולר באירו, ייתכן שבמקום להמיר ישירות דולר לאירו, יהיה זול יותר להמיר דולר לדולר קנדי, דולר קנדי לזהב, וזהב לאירו. הפרוטוקול של הריפל יבצע את הפעולות האלה עבורנו תוך מספר שניות. הלקוחות העיקריים של הפרוטוקול הן חברות פיננסיות ובנקים שישלבו את הפרוטוקול במערכות שלהם, ובכך יפשטו, ינגישו ויוזילו את המסחר במט"ח עבור לקוחותיהם. כדי שעסקה תתבצע על גבי הפרוטוקול, דרושים שני צדדים: האחד הוא מוסד פיננסי שיחזיק את הכסף עבור הלקוח; והשני הוא Market maker ("עושה שוק"), כדוגמת קרנות גידור או מט"ח, שיאפשרו נזילות של אותו המטבע (כל משתמש, nodes, בפרוטוקול של הריפל יכול לשמש כעושה שוק). השימוש בפרוטוקול כרוך בעמלות מינוריות בגין הטרנזאקציות (העמלה המינימלית הנדרשת היא 0.00001XRP ). העמלות שנגבות, מושמדות ומטרתן העיקרית היא למנוע התקפות הצפה (flooding attacks). להרחבה בנושא.

השימוש במטבע של ריפל-XRP

חשוב להבהיר שהמטבע שמייצרת חברת ריפל, ה-XRP, לא נקרא ריפל. עם זאת, כיוון שזה המטבע היחיד שהחברה מייצרת, רבים מכנים אותו כך. ה-XRP הוא מטבע דיגטלי, שמהווה נכס ביניים למסחר בין סוגים שונים של מטבעות על גבי הפרוטוקול של ריפל. ה-XRP, מציע שני יתרונות מרכזיים על פני מטבעות דיגטלים אחרית. הראשון הוא זמן ביצוע העסקה. בעוד שזמן ביצוע עסקה באיתריום לוקח בממוצע 15-20 שניות, ובביטקוין מעל שעה, זמן ביצוע העסקה ב-XRP על גבי הפרוטוקול של הריפל, הוא פחות מ-4 שניות. היתרון השני, נוגע לסוגיית ה-scalability. בעוד שהביטקוין מאפשר 3-7 עסקאות בשניה, והאיתריום 15-20 עסקאות בשניה, הריפל מאפשר 1,500 עסקאות בשניה. כלומר, ה-XRP עשוי להיות אטרקטיבי במיוחד עבור קהל היעד שלו – חברות אשראי ומוסדות פיננסים.

איזה ערך מציעה ריפל ללקוחותיה

חשוב להבין שבנקים יכולים לאמץ את הפרוטוקול של ריפל, מבלי לעשות כלל שימוש ב-XRP, לכן, אפצל את הדיון בחלק זה לשני חלקים. ראשית, איזה ערך מוסיף המטבע של הריפל, ה-XRP. כפי שמסביר מנכ"ל החברה בראיון לאתר Fortune, השימוש העיקרי של הבנקים ב-XRP הוא לפתרון בעיית הנזילות. המודל הקיים של הבנקים להתמודדות עם בעיית הנזילות, ע"י החזקת מט"ח בשווי מיליארדי דולרים בחשבונות נוסטרו וווסטרו (Vostro account), אינו יעיל. במקום זאת, הבנקים יוכלו להשתמש בנכס דיגטלי, ה-XRP. לדוגמא, אם א' מגרמניה רוצה להעביר 100$ לב' מארה"ב – א' יעביר אירו בשווי של 100$ לבנק שלו. הבנק שלו ימיר את האירו ב-XRP ויעביר את הסכום לבנק של ב'. הבנק של ב' ימיר את ה-XRP לדולרים ויעביר את הכסף לב'. (קישור לסרטון שמסביר על התהליך). כלומר, השימוש ב-XRP, מייתר את הצורך בהחזקת מט"ח בחשבונות נוסטרו (פותר את בעיית הנזילות) ובכך מוזיל את העלויות האופרטיביות של הבנקים. שנית, לצד השימוש ב-XRP, השימוש בפרוטוקול של ריפל המבוסס על real-time gross payment (RTGS), צפוי להוזיל עלויות עסקה עבור הבנקים בכ-60% (כך לפי האתר של ריפל). זאת ע"י עיבוד תשלומים גלובליים בדרך יעילה יותר. ההתייעלות בעיבוד התשלומים, צפויה לאפשר לבנקים  ולספקי תשלום, להציע שירותים לשווקים חדשים, שללא השימוש בפרוטוקול היה קשה או יקר מדי להגיע אליהם בעבר (לדוג' הודו, תאילנד ומקסיקו). חשוב לציין, הקוד של ריפל מבוזר, אבל החברה היא ריכוזית.

ripple_p3

Consensus Ledger

הריפל מבוסס על common shared ledger. כלומר, על מאגר נתונים מבוזר שבו מאוחסן המידע על העסקאות. הפרוטוקול של הריפל מבוסס על קונצנזוס איטרטיבי, מה שמאפשר לו לאשר עסקאות הרבה יותר מהר מהביטקוין והאיתריום שמבוססים על תהליכי כריה (proof of work ו- proof of stake). בריפל האימות של עסקאות מתבצע ע"י Unique Node List (UNL), כשנכון להיום, ריפל מספקת כברירת מחדל רשימה מומלצת, עם “validators” מטעם החברה. עם זאת, ריפל הודיעה בחודש מאי האחרון, שכחלק מתוכניתה להפוך למבוזרת יותר, בכוונתה לאפשר לצדדים שלישיים לשמש כ-"validators". ריפל הודיעה כי ה"validators" יבחרו מבין משתמשים (nodes) שהופיעו מספר רב של פעמים ב-UNLs, כך שעד נובמבר 2018, ריפל (או שום יישות אחרת) לא תחזיק ברב של ה-"validators". להרחבה בנושא.

ריפל בשיתוף פעולה עם BitSamp.net פיתחה את ה-Bitcoin Bridge. יישום זה מאפשר למשתמשים בפרוטוקול של ריפל לשלם לאנשים בביטקוין מבלי להחזיק בביטקוין. כלומר, אם אני מעוניין להעביר כסף לעסק שמוכן לקבל תשלום רק בביטקוין, אך אני לא מעוניין להחזיק בביטקוין, אוכל להעביר לעסק דולרים דרך הפרוטוקול של ריפל, והעסק יקבל את הסכום בביטקוין. מטרותיו העיקריות של יישום זה, הן לייתר את הצורך בחלפנים ולהנגיש את השימוש בפרוטוקול לסוחרי ביטקוין.

מה מתוכנן לעתיד של ריפל

ישנם 2 סוגיות מרכזיות שיש לעקוב אחר התפתחותן בטווח הקרוב.

  1. סוגיית פיזור המטבעות: ריפל שמחזיקה בכ-62 מיליארד מטבעות XRP מתוך 100 מיליארד המטבעות שקיימים, הודיעה כי בסוף השנה (2017), היא תפזר 55 מיליארד מטבעות XRP, ב-secure Escrows account. ריפל תעשה זאת באמצעות 55 חוזים, כשכל אחד מהם על סך מיליארד XRP, והתוקף של כל חוזה יפוג ביום הראשון לחודש במשך 55 חודשים. לאחר התפוגה של כל חוזה, ה-XRP יהפכו לזמינים למסחר.  מהלך זה, צפוי לפזר את אי הוודאות באשר ל-62 מיליארד המטבעות שמחזיקה החברה, ולפי דיווח באתר החדשות של החברה, מטרתו העיקרית היא לספק יציבות ולמנוע מניפולציות וספוקלציות. כמובן שאין להסיק מכך שיציבות אכן תושג. אם כן, למי שחושב על השקעה במטבע לטווח הארוך, הייתי ממליץ ראשית, לקרוא את הכתבה במלואה (ולא להסתפק במאמר), ושנית, להמשיך לעקוב אחר עדכונים בנושא, שכן למהלך זה עשויה להיות השפעה אקוטית על מחירו של המטבע בטווח הארוך.
  2. הפיכת ה-XRP Ledger למבוזר יותר: ריפל הודיעה כי בכוונתה להפוך את ה-XRP Ledger למבוזר יותר מהביטקוין והאיתריום, ושמה לה כיעד להגשמת מטרה זו עד נובמבר 2018.

לסיכום

ריפל, בשונה מפרויקטים רבים בתחום הבלוקצ'יין, לא מתיימר לייתר את הצורך בבנקים ובמטבעות הפיאט, אדרבא, ריפל מציעה תשתית לבנקים ולספקי תשלום שתאפשר מסחר במגוון רחב של מטבעות (מטבעות פיאט לצד מטבעות דיגטלים), כשה-XRP ישמש כנכס ביניים. החזון של ריפל הוא להפוך את הליך התשלום, למהיר כמו הליך העברת המידע באמצעות "internet of value". כלומר, שהעברת כסף בין מדינות תתבצע באותה מהירות של שליחת מייל למשל.

Similar Posts